In de media

  • Een artikel over evalueren bij Agora in de Remediaal. Hoe houd je zicht op ontwikkeling en groei van leerlingen?
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Remediaal-artikel-1024x768.jpg
  • In tijden van de Corona-maatregelen is het fijn om contact te houden met collega’s uit het hele land:

    Tips voor het organiseren van een online bijeenkomst

    Wat doe je als een bijeenkomst niet door kan gaan door de maatregelen omtrent het coronavirus? Hoe kun je ook in deze tijd kennis blijven delen? De innovatiegroep ‘Organiseren van het doorontwikkelen van het Agora-concept’ van Voortgezet Leren had afgelopen 23 maart een bijeenkomst gepland om kennis uit te wisselen over hoe je de ontwikkeling van leerlingen in kaart brengt.

Tips waarmee je jouw leerlingen helpt om zelfstandiger te leren op afstand

Binnen Agora-onderwijs staat de zelfstandigheid van de leerling centraal. Daardoor zijn leerlingen al gewend om zelfstandig aan de slag te gaan, en is de stap naar onderwijs op afstand minder ingrijpend. Wat kunnen andere scholen van deze werkwijze leren? Zelfstandigheid stimuleren Voor de leerlingen van Agora Liemers in Zevenaar is zelfstandig werken heel vanzelfsprekend.

  • Begin 2020 heb ik in samenwerking met Voortgezet Leren een podcast opgenomen over cijferloos lesgeven, formatief evalueren en werken bij Agora.

    Podcast: Anke Swanenberg over cijferloos lesgeven

    Aflevering 2: Dit keer blijven we na met Anke Swanenberg . Anke was docent Nederlands op het Liemers College, nu is ze coach op de Agora afdeling van hetzelfde Liemers én ze is toetsdeskundige in opleiding (bijna afgerond).


  • Leerling2020 heeft in 2019 een magazine uitgebracht over formatief evalueren, waarin een artikel van mij verschenen is:
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_2202-1024x768.jpg
  • In Toets!Magazine (2019) verscheen mijn artikel over formatief evalueren. De online versie is hier na te lezen.
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_2200-1024x768.jpg
  • Sinds september 2019 werk ik als coach bij Agora Liemers. Voor het plaatselijk nieuws werd ik, samen met twee leerlingen en de onderwijsdirecteur, geïnterviewd.
  • Voorheen schreef ik voor Bureau ICE blogs over toetsen:

    Gastblog Anke: Einde Expeditie – Bureau ICE

    Mijn moeder wilde laatst weten wat ik van haar geleerd had. Sinds een paar maanden schrijven we elkaar wekelijks een brief, waarin dit soort vragen aan bod komen. Nadat ik die vraag in een uitvoerige emotionele brief beantwoord had, vond ik het interessant om hem om te draaien.

    Gastblog Anke: Expeditie Nederlands – Bureau ICE

    Het eerste halfjaar van Expeditie Nederlands zit er op. In alle derde klassen op het Liemers en Candea College hebben we de methode en het cijfersysteem losgelaten. De focus ligt weer op het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen. We behandelen minder stof uit het lesboek, sluiten meer aan bij de maatschappij en werken formatief.

    Anders meten, is meer weten – Bureau ICE

    Anders kijken, meer zien. In mijn ogen is dat hetzelfde als “anders meten, is meer weten”. Dat geldt niet alleen voor de docent, maar juist ook voor de leerling. Een formatieve werkwijze is daar in mijn ogen het beste hulpmiddel voor. Maar hoe ziet dat er dan uit in de praktijk?

Deel deze pagina:
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *